Månadens kommun - Falköping - december 2024
Månadens kommun - Falköping
NVDB har många användningsområden i Falköpings kommun
I artikelserien ”Månadens kommun” berättar vi om en kommun och dess arbete med NVDB för att sprida kunskap och inspiration. I december berättar vi om Falköpings kommun.
I Falköping arbetar avdelningen Mät/Karta för att leverera till NVDB. Data kan komma från planavdelningen i samband med genomförande av detaljplaner, från mark och exploatering i samband med förrättningar eller från Park/Gata när nytt vägnät byggs eller byggs om, farthinder anläggs med mera.
Falköpings kommuns processkarta över leveranser till NVDB i syfte att garantera en bra kvalitet på den data som ligger i NVDB.
Thérese Broman som arbetar som trafikingenjör berättar:
”Vid införandet av blåljuskollen hade vi stor nytta av att arbeta med NVDB då det ökat vår
medvetenhet och att vi genomfört diverse inventeringar för att kontrollera att rätt data
ligger i NVDB. Vi har till exempel inventerat GC-grindar, farthinder och vårt vägnät. Vi har
också skapat ett rapporteringsverktyg där vi som arbetar i kommunen kan rapportera in
om vi hittar brister eller felaktigheter. Sedan hanterar en av våra NVDB-leverantörer det
som rapporterats in.”
NVDB i kartproduktion
Data som registrerats i NVDB hämtas tillbaka och speglas i kommunkartan vilket ger alla
verksamheter i kommunen möjlighet att dra nytta av de data som finns. Även externa
användare som besöker Falköpings hemsida kan också använda kartan för att bland
annat kunna se väghållare och för att lämna synpunkter och rapportera dessa till rätt
mottagare.
Det finns även ett system för grävtillstånd och TA-planer där data från NVDB speglas för
att de ansökande ska kunna avgöra väghållare i kombination med kommunägd mark och
därmed vart ansökan ska skickas in och tillstånd begäras.
NVDB data för förbättrad cykelturism
Falköpings kommun lämpar sig väl för landsvägscykling med sitt böljande kulturlandskap.
För att underlätta för cykelturism har ett antal cykelrutter tagits fram. I det arbetet
användes NVDB för att ta fram sträckor som följer Trafikverkets kriterier. (Till exempel att
skyltad hastighet i kombination med trafikflöde ska ligga under vissa värden.)
”Vi laddade ned kartskikt med företeelserna skyltad hastighet och trafikflöde från Lastkajen
som användes i en GIS-analys för att visualisera vägnätet med gröna, gula och röda
vägsträckor” säger Thérese.
Data från NVDB för utredningar
I vissa utredningar används också data från NVDB för att visualisera olika företeelser i
kartor när nulägesbeskrivningar tas fram eller som illustration vid presentationer.
”Ett exempel är när vi arbetade med vårt åkerinätverk för att se över behovet av ändringar
av bärighetsklasser på statligt och kommunalt vägnät. Underlaget kunde vi sedan använda
för att gå vidare med ändrad bärighetsklass samt att vi kunde lämna önskemål till
Trafikverket med specifika sträckor” berättar Thérese.
NVDB-data används också för analyser som görs i utredningar. Det kan handla om
- Översyn av gator runt skolor eller utmed skolvägar i syfte att se vilka GCM
passager som finns och vilka hastigheter som gäller. I kombination med
kommunens egna mätpunkter på trafikflöden kan hastighetsåtgärder föreslås. - Trafikutredningar med hjälp av ÅDT på det statliga vägnätet som ger underlag att
kunna analysera påverkan på nya detaljplanelagda områden.
Underlag för att ta fram prioriterade sträckor för snöröjning på kommunalt vägnät där det också har betydelse om det är gång- och cykelbana, trottoar eller vinge. Rosa är kommunalt vägnät och blått är statligt. Heldragen innebär att det är gång- och cykelbana medan prickad sträcka är gata.
Slutligen delger Thérese sin egna tankar om NVDB:
”Våra NVDB-leverantörer tycker att det är enkelt att lägga in data. Vi har också hittat
många användbara företeelser som vi kan använda i vårt dagliga arbete, antingen genom
att söka direkt på NVDB eller genom att vi har laddat ner data till våra egna system. Det
bästa är att kunna ladda in allt på samma ställe för att kunna kombinera med våra egna
data. Att vi levererar till NVDB har nog också ökat vår kunskap och medvetenhet om vårt
vägnät i och med de inventeringar vi gjort för att kunna leverera med kvalitet. Vi tycker det
är toppen att NVDB finns! Ett önskemål från mig som trafikingenjör är dock att alla lokala
trafikföreskrifter skulle synas i NVDB och vara nedladdningsbara.”