Hantering av dataleveranser till NVDB
NVDB-verksamheten hanterar årligen ca 5000 dataleveranser. Leveranserna varierar mycket i storlek och svårighetsgrad. Allt från den enklaste varianten där stavfel ska rättas i ett gatunamn till komplexa leveranser med avancerade vägnätsuppdateringar från stora investeringsprojekt.
För att jobba effektivt och med rätt saker i rätt ordning delas leveranserna in i:
- Basleverans - Leverans som är ordinarie ajourhållning av bil- och cykelvägar med tillhörande företeelser. Ajourhållning av företeelser som levereras till NVDB via sk underlag (shape, dxf, dwg) eller NVDB på webb.
- Specialleverans - Initial leverans av cykelnät. Stora och omfattande rättningar på befintligt bil- eller cykelnät.
Initial leverans och omfattande rättningar av företeelser som levereras via sk underlag (shape, dxf, dwg) eller NVDB på webb. - Dataleverans i xml-format - Ordinarie ajourhållning eller initial leverans av bil-, cykel- eller gångvägar med tillhörande företeelser.
- Kundrapporterad avvikelse - Leverans av upplevt fel eller brist i NVDBs databas.
Ambitionen är att informationen i en leverans ska finnas i NVDB enligt nedan:
Basleverans | inom 10 arbetsdagar |
Specialleverans | inom 30 arbetsdagar |
Dataleverans i xml-format | inom 3 arbetsdagar |
Kundrapporterad avvikelse | inom 10 arbetsdagar |
Hanteringstiderna påverkas av dataleveransens kvalitet, vilket betyder att ju bättre dataleverans desto kortare hanteringstid och omvänt, ju fler brister i dataleveransen desto längre hanteringstid. Om bristerna är omfattande är risken stor att ovanstående hanteringstider inte klaras.
Under sommar-, jul- och nyårsperioder kan hanteringstiden bli längre pga lägre bemanning inom NVDB-verksamheten.